Schrijf je altijd in bij de Kamer van Koophandel met eigen bedrijf
Op het moment dat je weet dat je wil starten met een eigen bedrijf is het nodig om je in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ieder persoon dat in Nederland geld verdient met bepaalde werkzaamheden moet dat doen. Daarmee kan er namelijk worden bepaald hoeveel belasting je moet betalen over het geld dat je verdient met het werk dat je doet. Gelukkig is het heel eenvoudig om je in te schrijven bij de KVK.
Het enige wat je hoeft te doen, is een fysieke afspraak maken en geld betalen. De kosten zijn € 75 per inschrijving (cijfers 2023); dit kun je alleen met een pinpas of creditcard betalen. Daarna sta je ingeschreven als ondernemer en zorgt de KVK ervoor dat je gegevens door worden gegeven aan de Belastingdienst. Dat is ideaal, want op die manier hoef je dat niet nog zelf te doen.
Zakelijke financiering aanvragen: is dat nodig?
Daarnaast moet je jezelf afvragen of je extra financiering nodig hebt om je bedrijf te starten. Het is afhankelijk van de branche waarin je gaat werken of dit nodig is. Waar een freelance copywriter bijvoorbeeld vaak alleen een goede laptop en internetverbinding nodig heeft, moet een winkelier, bouwvakker of manager en dus ook een ondernemer op de marktbranche vaak investeren in allerlei zaken voor het bedrijf. Het is verstandig om daarvoor te sparen voordat je begint met ondernemen, zodat je direct een goede start kunt maken.
Is het niet mogelijk om alvast te sparen, maar wil je wel vast beginnen met je bedrijf? Kijk dan eens naar andere mogelijkheden om aan geld te komen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een zakelijke lening af te sluiten waarmee je je beginnende onderneming kunt financieren. Daarnaast zijn er nog opties waarbij je start met crowdfunding. Wie weet heb je wel iemand in je omgeving die je zou willen helpen door middel van een persoonlijke lening zodat jij bijvoorbeeld een marktkraam op een jaarmarkt of weekmarkt kunt starten.
Wat heb je nodig voor een marktkraam?
Dat externe geld kun je goed gebruiken om mee te investeren in de benodigdheden voor je marktkraam. Naast de inkoop van producten die je gaat verkopen en natuurlijk de kraam zelf is er namelijk een aantal zaken waar je aan moet denken. Dat geld kun je ook nog eens goed gebruiken om marktgeld te betalen; de kosten om op een markt te mogen staan. De kosten van het marktgeld verschillen per gemeente en worden vaak bepaald op basis van een vaste en een tijdelijke marktplaats.
Daarnaast betaal je vaak nog voor elektriciteitskosten als je dat nodig hebt. De kosten voor de marktkraam zelf hangen af van hoe luxe je het zelf maakt. Zo heb je al een simpele marktkraam tussen de € 200 en € 500, maar kun je het natuurlijk ook duurder (en luxer) maken. Verder moet je weten dat je vergunning nodig hebt voor bijvoorbeeld het verkoop van eten en drinken, dat je over de juiste verzekeringen moet beschikken, dat je een plek moet hebben om zowel de producten als de kraam op te slaan en dat je het geheel veilig moet kunnen vervoeren.
Investeer in je online zichtbaarheid als ondernemer
Tot slot moet je weten wat het belang van online zichtbaarheid is voor (online) bedrijven. Steeds vaker zijn we, en dus potentiële klanten, op het wereldwijde web te vinden. We zoeken massaal naar diensten, producten en ondernemers via de zoekmachine. Daarom is het belangrijk om als ondernemer goed zichtbaar te zijn voor dergelijke mogelijke klanten. Wie weet spotten ze je dan wel op een goede hoge plek in de zoekmachine en weten ze waar je bijvoorbeeld staat met je kraam. Investeer dus in SEO en overige marketing om je plekje in Google te garanderen.
Hier kun je zelf mee bezig gaan, maar je moet weten dat dat veel tijd vergt. Het is niet voor niets het geval dat de meeste ondernemers ervoor kiezen om dit te laten doen door een externe expert zoals een marketingbureau. Zij weten immers precies wat er moet gebeuren om de website van jouw onderneming online een boost te geven én om je bedrijf zichtbaar te maken op social media kanalen. Zo is voor jezelf beginnen, ook binnen de marktbranche, net iets toegankelijker.