Je moet gewoon van ze houden: De jaren ’90 – kleurrijk, chaotisch, liberaal, vrij en absoluut cult! Iedereen die ouder is dan 30 zal zich deze prachtige tijd nog goed herinneren – en zichzelf inmiddels ook een beetje oud voelen.
Helaas zullen de meeste mensen hun oude cultvoorwerpen niet meer bezitten. Om alles nieuw te kopen, kun je met een beetje geluk het geld ervoor winnen op https://www.best-uitbetalende-online-casino.com/ en je eigen jeugd doen herleven.
Maar daar is helemaal geen reden voor, want wat toen hip was, is vandaag weer in. De jeugd van tegenwoordig is gek op de retro trends van de jaren 90! Degenen die toen jong waren, kunnen bij de jongeren van nu punten scoren met interessante ervaringen – zij waren er tenslotte bij van dichtbij!
Eerste halte op onze tijdreis terug naar de jaren 90 – kleding in jaren 90 stijl
In de jaren ’90 was het een en al zomer – althans zo lijkt het als je terugkijkt: buikloze shirts met spaghettibandjes in combinatie met jeans met klokkende onderkant op heuphoogte, een huidstrakke choker-ketting met een klein hangertje en chucks, sneakers, plateauschoenen of laarzen aan de voeten. De meest populaire schoenmerken in die tijd waren: Buffalo’s en Dockers, zoals je ze vandaag nog op vele rommel- en vlooienmarkten kan vinden.
Maar ook geruite overhemden vieren een ongelooflijke comeback, en zelfs in flanellen stof! Natuurlijk droeg je er ook jeans bij. Hoe dan ook, de jaren ’90 waren een echt jeans decennium. Of het nu als jasje, rok, broek of zelfs als handtas was – alle vormen waren gewoon de rage.
De meisjes droegen vaak een T-shirt onder hun jurk met spaghettibandjes en lange halskettingen met kleurrijke hangers – in de jaren negentig waren ze vooral dol op de volle plastic fop speen. Gelukkig is dit “baby accessoire” nog niet terug in de rekken.
Maar het belangrijkste was: felgekleurd en flitsend, flitsend, flitsend. De jaren ’90 waren niet het decennium om verlegen te zijn.
Grungestyle als een controverse tegen de kleurrijke opzichtige
Je zou deze look bijna “verwaarloosde” kunnen noemen, die zich in de jaren ’90 vestigde als een soort tegenbeweging voor de kleurrijke en over-the-top outfits. Donker, ruim en met haar dat er ongewassen uitzag – maar dat was het natuurlijk niet.
Curt Cobain en zijn band Nirvana belichaamden de gungestyle perfecter dan bijna elk ander icoon uit de jaren negentig. Cobains melancholische teksten hebben een hele generatie gevormd. In de gungestyle vonden bedachtzaamheid en maatschappijkritiek hun doorleefde uitdrukking.
De sportieve fietsbroeken zijn terug in de mode
Moeilijk voor te stellen voor sommigen, pure vreugde voor de andere kinderen van de jaren ’90. Eindelijk mogen de strakke fietsbroeken hun weg terug vinden in de maatschappij. Deze zeer sportieve trend wordt tegenwoordig vooral gecombineerd met oversized T-shirts. Ondanks alle sportiviteit oogt deze mode zeer losjes, casual en is bovendien uiterst comfortabel.
Verloren gewaande cultdranken keren terug
Het is een dierbare herinnering: hoe een koele “Zima Clearmalt” of een “Kristall Cola” op een heerlijk verfrissende manier door de keel liep. “Zoomthing diffrent” was de slogan van de Coors Brewing Company. Met hun slimme drankjes moesten vooral mannelijke bierdrinkers worden overgehaald met een waanzinnig lekker alternatief voor standaardbier.
Vrouwen waren echter veel meer ingenomen met deze koolzuurhoudende, alcoholische drank. Hoewel ze in het midden van de jaren ’90 probeerden mannen op te winden met een nieuw, amberkleurig, naar bourbon smakend bieralternatief, was de neergang van het bedrijf niet te stuiten.
Eind jaren 2000 was er een korte opleving met de smaken citrus, mandarijn en ananas-citrus. Maar ook hier bleef het bij een poging die het vroegere succes uit de jaren ’90 niet kon evenaren.
Tot op dit ogenblik , want nu heeft de MillerCoorsCampany zich verbonden tot een comeback van haar drankenassortiment. Men kan alleen maar hopen dat ze deze keer succesvoller en langduriger zullen zijn.
Het kapsel revival met de brede blokstreng als blikvanger
Hoe het werd gemist en uiteindelijk herontdekt – de coole brede blokstreng die op geen enkel hoofd mocht ontbreken. De Spice Girls waren de pioniers van deze rebelse trend in de jaren 90. De zogenaamde money piece highlights of grove highlights omlijsten het gezicht en zien er uiterst provocerend uit.
Of het nu is met een vloeiende lange manen, een zwierige bob of een updo: de brede blokstreng is een geweldige combinatie voor iedereen die van felle kleuren houdt. Vooral bij donker haar zorgen de stralende kleuren voor ongelooflijke contrasten die de blik direct naar het gezicht trekken.
De blokstreng is een absolute culttrend voor gedurfde dames als Billy Eilisch of zelfs Dua Lipa, die graag uit hun schulp kruipen en niet visueel in een hokje gestopt willen worden.
Het ooit bespotte kapsel is absoluut modern
De Duitsers noemen het “VoKuHiLa”, wat een afkorting is voor “Vorne Kurz Hinten Lang” – voorkant kort achteraan lang. Je kent deze kapseltrend uit de Nederlandse cultfilm “New Kids Turbo” uit 2010. Sinds de jaren 80 is deze haardos steeds weer teruggekeerd. De langste onderbreking was tussen eind jaren 90 en de jaren 2020.
Maar nu staat het op het punt om de hoofden van vele artiesten opnieuw te veroveren, en zijn nieuwe triomftocht over de hele wereld te beginnen. Dit kapsel ziet er gewoon rotsachtig, cool en rebels tegelijk uit over de landsgrenzen heen.
Dit kapsel, typisch voor de jaren ’90, werd vaak gecombineerd met een nonchalante, smalle, vaak kleurrijke zonnebril, een leren jas en dikke laarzen. Dit trendy kapsel is gewoon onmisbaar en is, tegen de verwachting in, altijd terug.
Retro make-up verovert de moderne tijd
Als het om make-up uit de jaren 90 gaat, zijn de modewoorden “smokey eyes”, “kohl-all-over” en “cat-winged”te vinden. Deze trendy stijlen vinden nu hun weg terug naar de salons van visagisten en naar de huizen van make-upminnende tieners.
De bijzonder smal geplukte wenkbrauwen accentueren de overdreven opgemaakte ogen en completeren de look die elke moderne vrouw op dit moment moet hebben.
De kroon op het werk waren de donkere lippen, die met kohl waren omlijst. Maar ook hier waren de kleuren gevarieerd: donkerrood, donkerroze en donkerpaars waren de meest voorkomende vertegenwoordigers. Diep donkerzwart was minder gebruikelijk op vrouwenlippen.
Muzikale hoogtepunten heruitgegeven
Zo anders als de muziek in de jaren ’90 was, wordt zij toch weer gretig door DJ’s opgepakt en opnieuw uitgebracht. Dus de hits van de jaren ’90 komen steeds weer op verschillende manieren terug op de radio’s. Maar stoffig en ouderwets klinkt zeker anders.
Men kan dus zeggen dat de toen al geweldige muziek nog steeds de aantrekkingskracht heeft om de jonge generatie te boeien.
Cultserie uit de jaren ’90 herleeft in HD
Van veel cult series uit de jaren 90 bestaan nu remakes. Deze shows hebben hun fascinatie nog steeds niet verloren en nemen steeds meer jongeren mee in de duizelingwekkende wereld van de jaren ’90.
Of “Friends”, “Beverly Hills 90210” ze worden graag getoond als een serie marathon. Dus vandaag zitten de mensen nog steeds met veel plezier en goede vrienden voor het scherm en genieten van de zorgeloze tijdreis terug naar de goede “oude” tijd.
De jaren negentig geven vorm aan de trends van het heden en verenigen de jongeren met de oude generatie op een zeer eigenaardige manier.