Een groot aantal markten in Nederland krimpt. Om een nieuwe doelgroep aan te boren zouden er meer ondernemers voor de markt moeten kiezen met een assortiment dat jonge mensen aanspreekt. Het verzelfstandigen van de markt blijkt ook een optie.
Volgens de meest recente berichten gaan er steeds minder jongeren naar de markt. Het is vooral het oudere publiek, gewend aan hun wekelijkse bezoek aan de markt, dat blijft komen. Dat wil niet zeggen dat er heel veel minder mensen de markt bezoeken, want de vergrijzing zet nog jaarlijks door en die ‘oudere generatie’ bestaat uit een grote groep mensen. Het is echter wel jammer dat er geen aanwas meer is. Voor de toekomst van de markt belooft dat niet veel goeds.
Geen tijd voor de markt
Het is niet altijd desinteresse bij de jonge generatie dat ervoor zorgt dat ze minder vaak of helemaal de markt niet bezoeken. Veel jongeren werken de hele week en er is gewoonweg geen tijd voor de markt. Als er dan ook nog eens niet veel van hun gading bijzit, laten ze de markt voor wat het is.
Waar de markt om bekend blijft zijn de groente- en fruitkramen, de visboer, de bloemenman of -vrouw, de kaasboer en steeds vaker ook de kraam met biologische producten. Kramen waar je voorheen nog een mooie handtas kon scoren verdwijnen van de markt. Dit soort producten worden, met name door de jongere generatie, vooral via internet gekocht bij een online tassenshop.
Volgens marktexperts zou het aanbod moeten uitbreiden om weer jonge mensen naar de markt te trekken. Vooral lokale en biologische producten zijn voor de jongere generatie aantrekkelijk. Als daar een goed aanbod van op de markt is, dan zou dat best een opening kunnen zijn. Dan komen ze ook na het werk nog wel even langs.
Lokale en biologische producten
De markt heeft niet alleen behoefte aan nieuwe klanten, maar ook aan nieuwe ondernemers met nieuwe producten, zo meldt marktmanager Paul Nijhuis in een bericht van de NOS. Hij zwaait de scepter over de Delftse markt die een aantal jaren terug niet langer door de gemeente werd gerund, maar zelfstandig werd. Creativiteit en nieuwe marktlieden zorgden ervoor dat de markt een upgrade kreeg en er bijvoorbeeld meer ‘food’ werd verkocht waar jongeren op af komen zoals buitenlandse gerechten en ingrediënten. Ook lokale producten doen het goed en verdwijnen bij bosjes bij klanten in een schoudertas.
Markt is cultureel erfgoed
Of op de markt de gulden nog altijd een daalder waard is, is eigenlijk achterhaald. De euro zwaait er de scepter en de ondernemers vragen een eerlijke prijs. Het voordeel van de markt is echter het grote aanbod en de gezelligheid. Als dat vastgehouden wordt, blijven mensen komen. Het wordt ook wel cultureel erfgoed genoemd en mag eigenlijk niet verdwijnen. Veel marktkooplui vragen dan ook om erkenning en steun van de gemeente of van het winkelend publiek zelf. Een grote markt met een veelzijdig aanbod, is iets wat bij een stad hoort en ook in een dorp hoort een markt thuis.
Biedt een online winkel vaak een social deal. Op de markt mag je heus nog eens een mazzeltje verwachten. Wie aan het einde van de dag langs de fruitkraam wandelt kan zomaar een paar dozen aardbeien voor een prikkie in de wacht slepen of een meloen meekrijgen. Bovendien; bij de kaasboer krijg je altijd een stukje om te proeven en waar koop je tegenwoordig nog koekkruimels? Precies, op de markt. Het blijft een unieke plek dat meer waardering verdient.