Wanneer je een eigen marktkraam hebt, dan is het van belang dat je natuurlijk klanten gaat trekken. Je bent namelijk afhankelijk van je eigen klantvriendelijkheid, je eigen kwaliteiten en natuurlijk je eigen producten. Toch is het van belang dat je ook inspeelt op de klanten zelf. Zo kun je een marktkraam persoonlijk maken en kun je dus meer klanten trekken. Hieronder lees je precies hoe je een marktkraam persoonlijk kunt maken en wat je daar precies voor nodig hebt.
1. Een naambadge
Om te beginnen kun je gebruikmaken van een naambadge voor je marktkraam. Zo kun je ervoor kiezen om iedereen van je medewerkers een naambadge te laten dragen. Hierdoor zorg je ervoor dat klanten jullie gemakkelijk aan kunnen spreken en dat het ook een stuk prettiger voelt. Ze kunnen je bij naam noemen, waardoor je een persoonlijke band ontwikkelt. Door middel van een persoonlijke band met je klanten, zorg je ervoor dat ze sneller terugkomen, waardoor je kraam goed blijft lopen. Het is wel goed om de juiste naambadges aan te schaffen, zodat je comfortabel aan de slag kunt gaan. Zo kun je kiezen voor een naambadge met magneet, waardoor hij goed blijft zitten aan je kleding.
2. Ga het gesprek aan
Op een markt is het natuurlijk belangrijk dat mensen je leuk gaan vinden. Op die manier zijn ze namelijk sneller geneigd om weer bij je terug te komen. Zeker als je elke week in dezelfde stad aan het werk bent. Zorg er daarom ook voor dat je met verschillende klanten het gesprek aan gaat. Op die manier hebben ze het idee dat ze worden gezien en wordt het een stuk makkelijker om ze te trekken. Verder wordt je werk door middel van gesprek ook een stuk gezelliger en kun je ook dicht bij de klant staan. Zo maak je het persoonlijk, wat weer beter is voor een goede business.
3. Kies voor goede aanbiedingen
Als laatste is het natuurlijk ook van belang dat je inspeelt op je klanten. Zo is het goed om voor hen ook aanbiedingen te maken. Mocht je bijvoorbeeld op de markt staan met brood, dan zou je bijvoorbeeld het tweede brood voor de helft van de prijs kunnen doen. Op die manier speel je ook in op de behoefte van de klant, waardoor je het ook persoonlijker maakt. Door elke week een andere aanbieding te bedenken, houdt je de aandacht van de klant, zodat je kraam als een tierelier gaat lopen.