Digitalisering is een proces dat de hele wereld heeft overgenomen. Elk afzonderlijk deel van onze samenleving is doordrenkt van technologie, met de meest geavanceerde tools die de hoofdrol spelen. Iedereen heeft een smartphone en iedereen heeft een internetverbinding waarmee ze toegang hebben tot alle kennis, evenals acties kunnen ondernemen terwijl ze comfortabel op de bank thuis zitten, zoals het kopen van producten of het zoeken naar entertainment.
Hieronder zullen we zien hoe de online wereld de Nederlandse samenleving volledig heeft veranderd, waarbij veel gewoontes en tradities zijn aangepast, zoals de vele jaarlijkse markten, waardoor klanten worden verplaatst van de fysieke ruimte naar de online ruimte.
Een reis door de geschiedenis: Van Jaarmarkt naar Marktplaats
Traditionele markten hebben zich moeten aanpassen aan nieuwe gewoontes, en hebben een revolutie doorgemaakt die steeds gunstigere diensten heeft opgeleverd. Er was bijvoorbeeld een sterke revolutie binnen de jaarlijkse beurzen. Deze waren zeer belangrijk in Nederland en vormden een geweldige kans voor handelaren om hun producten te verkopen. We hebben het over markten die weken kunnen duren en handelaren die bereid zijn om door het hele land te reizen om hun goederen te verkopen.
Nu is de situatie natuurlijk heel anders en hoewel er nog steeds jaarlijkse beurzen zijn, is het aantal bezoekers zeker gedaald. De oorzaak hiervan is te vinden op internet, met de opkomst van digitale markten, e-commerce, die het koopproces aanzienlijk hebben vergemakkelijkt. Waar je voorheen naar een specifieke winkel moest om een t-shirt, een paar schoenen of het nieuwste trendy apparaat te kopen, kun je nu zelfs in je bed liggen in je kamer, met één klik betreed je een nieuwe wereld.
Ook vlooienmarkten zijn getroffen door deze grote revolutie. Denk maar eens aan het feit dat gebruikte producten vroeger in deze winkels werden verkocht, waardoor ze een tweede leven kregen, maar nu is alles totaal anders. Iedereen kan namelijk besluiten om verkoopadvertenties te plaatsen op verschillende platforms. Een voorbeeld hiervan is de Facebook marktplaats, waar talloze advertenties van allerlei soorten, zoals auto’s, telefoons, kleding en nog veel meer, te vinden zijn. Dit stelt je in staat om de verkoop direct te beheren, zonder tussenpersoon.
Van fysiek naar digitaal, hoe verandert het entertainment
De wereld verandert, met een steeds grotere verschuiving naar online. Zoals we hierboven hebben gezien, passen markten zich aan aan de nieuwe realiteiten van het web, waardoor nieuwe gewoonten en levensstijlen ontstaan. Uiteraard leidt dit ook tot een transformatie van entertainment systemen, die ooit fysiek en gericht op menselijk contact waren, en nu plaatsvinden in de privacy van je eigen kamer en op het internet. Bijvoorbeeld, als je elkaar moest ontmoeten om even te praten met een oude vriend, is een chat nu genoeg om elkaar over je dag te vertellen. Hetzelfde geldt voor romantische relaties, die ooit gebaseerd waren op oogcontact, maar nu zijn gereduceerd tot een reeks berichten en posts op sociale media.
Ook de spelwereld is volledig veranderd: mensen vertrouwen op online platforms om te genieten van de klassieke spellen, in plaats van deel te nemen aan de vele land-based casino’s bijvoorbeeld. De afgelopen jaren hebben we een gestage groei gezien van online casino’s, toegankelijk wanneer en waar je maar wilt, waardoor lange reistijden die de enthousiasteling uiteindelijk stress gaven, worden geëlimineerd. Nu is de muziek veranderd en kan iedereen besluiten te spelen met de mythen van gokautomaten en blackjack. Uiteraard moet je alleen vertrouwen op exploitanten die veilig zijn en gecertificeerd door de Nederlandse overheid die bonussen aanbieden voor promotie en entertainment: Bekijk de Time2play lijst om alle beste bonussen van dit moment te ontdekken.
In deze context kunnen we ook cinema opnemen. Met de komst van het digitale zijn er steeds meer platforms ontstaan die mensen in staat stellen om vanuit huis te genieten van bioscoopreleases of grote cultklassiekers. We denken allemaal aan Netflix, de streaming gigant die de markt domineert, waarmee de hele filmindustrie op het internet wordt gebracht.
Muziek heeft ook een stap naar het digitale gemaakt, niet alleen met albums die, helaas, online uitkomen en niet meer fysiek, maar ook met concerten. Live streaming van artiestenoptredens is over de hele wereld enorm populair en het is een feit dat de trend is om zoveel mogelijk publiek te bereiken, niet alleen door live op te treden voor mensen, maar ook voor degenen die comfortabel thuis zitten.