De markt was een tijd lang uit de gratie. Je zag er louter een ouder publiek dat gewend was wekelijks de markt te bezoeken. Jonge mensen lieten de markt voor wat het was. Inmiddels breiden veel weekmarkten uit met koopwaar die ook een jongere generatie bevalt. De markt wordt er leuker op.
De markt lijkt aan een opmars bezig. Sinds op veel markten ook biologische- en streekproducten worden aangeboden kiezen steeds meer jonge mensen voor een bezoek aan de lokale weekmarkt.
Dat is hard nodig, want het bezoekende publiek veroudert en als een nieuwe doelgroep wegblijft, kwijnt de markt langzaam weg. In veel dorpen is dat al het geval. Dan staan er louter nog een visboer, groenteboer en kaasboer op het grote plein.
Bakfiets vol met producten van de markt
Jonge mensen vragen om meer exotische producten, buitenlandse ingrediënten en producten waarvan de herkomst uitgelegd kan worden. Uit de streek bijvoorbeeld of biologisch. Desembrood, biologische pompoenen en gezonde sapjes verdwijnen in grote getalen in de tassen van een jongere doelgroep. De kinderbakfiets wordt volgeladen met allerlei boodschappen van de markt waar een jong gezin een week mee voort kan.
Als op die manier de markt weer een beetje hip wordt, trekt dat niet alleen een jongere doelgroep aan, zoals jonge mensen en gezinnen met jonge kinderen, maar ook ondernemers die het weer zien zitten op de markt te gaan staan. Kramen met kleding, sieraden of bijvoorbeeld het aanbod van een fraai telefoontasje kunnen zich dan weer verheugen in een aandachtig publiek.
Meer kramen en meer publiek
Vroeger was de markt dé plek waar je naartoe ging voor zoveel mogelijk van je boodschappen. Je kon er terecht voor allerhande producten en koopwaar, en het was nog gezellig ook. Als markten kleiner worden, is ook de gezelligheid weg, zo menen veel mensen. En zo raakte de markt enige tijd uit de gratie. Totdat er hele rijen van kramen met biologische producten aan de markt werden toegevoegd. Dat trok een nieuw publiek. Niet alleen hippe moeders met grote boodschappentassen vol groenten en fruit, maar ook vaders die met hun heuptas heren uit het werk nog even langs de markt snelden voor de nodige voorraad. Het ene publiek trekt het andere aan en de ene ondernemer stimuleerde de andere om toch weer plaats te nemen op de markt, die daar weer een stuk gezelliger op werd.
Tegemoetkomen aan wensen van pastageneratie
Met nog meer mogelijkheden, aangewakkerd door creatieve ondernemers, kan de markt zich nog meer in de kijker spelen. De zogenoemde pastageneratie heeft behoefte aan die creativiteit. Ze wenst verse producten waar een echte Italiaanse pasta mee gemaakt kan worden, biologische sapjes die de gezondheid een boost geven of bloesjes en broeken in Ibiza-style die ze elders niet kan kopen. Als een markt hiermee wordt aangevuld en uitgebreid dan zal het er weer een stuk drukker worden. En gezelliger.