De markt is niet alleen een plek om verse groente, kleding of huishoudelijke artikelen te kopen. Het is namelijk ook een sociaal gebeuren en tegelijkertijd is het een fascinerend toneel van slimme verkooptechnieken en onderhandelingen. Voor gokkers biedt de wekelijkse markt dan ook waardevolle lessen die veel verder reiken dan wat je zou denken. In dit artikel ontdek je hoe de markt jou kan helpen om meer te halen uit online sportweddenschappen, het online gokken en het gokken in een fysiek casino.
De kunst van onderhandelen
Op de markt is onderhandelen een dagelijkse praktijk. Een paar euro korting op een kilo fruit of een scherpere prijs voor een leren tas, marktkoopmannen en klanten gebruiken diverse onderhandelingsstrategieën om het beste uit een deal te halen. Een ervaren marktkoopman heeft jaren aan onderhandelingservaring op de teller staan. Een gokker kan hier veel van leren.
Onderhandelen draait om voorbereiding. Ken de waarde van het product voordat je begint te onderhandelen en weet wat je onderhandelingsmarge is. Dit geldt eigenlijk ook voor gokken: zorg dat je de regels van het spel door en door kent en hoeveel je aan het spel wil spenderen. Daarnaast draait het om timing. Soms is het bijvoorbeeld slim om op het einde van de marktdag de onderhandelingen aan te gaan, wanneer de marktkoopmannen net beginnen op te ruimen. Ze zijn dan toegeeflijker, want ze willen nog snel een deal doen. Ook in een casino is het belangrijk dat je op het juiste moment inzet.
Tot slot geldt zowel op de markt als in het casino een belangrijk principe: het principe van zelfcontrole. Onderhandelen is pas succesvol als je weet wanneer je moet stoppen en als je je niet laat meeslepen. Dit geldt ook voor gokken. Je moet weten wanneer je genoegen moet nemen met wat je hebt gewonnen of verloren. Soms is het beter om gewoon weg te wandelen.
Verleidingstechnieken: hoe marktkoopmannen en casino’s je beïnvloeden
Marktkoopmannen zijn meesters in het trekken van jouw aandacht. Ze maken gebruik van kleurrijke kraampjes en gratis proefhapjes. Ze durven letterlijk om aandacht te schreeuwen. Alles is erop gericht om jou meer te laten kopen dan wat je van plan was. In feite zie je hetzelfde gebeuren in een casino, waar geluidseffecten, felle lichten en drankjes je verleiden om langer te blijven en meer in te zetten.
“Vandaag alleen twee voor de prijs van één” of “Laatste kans om in te zetten!”, alle twee geven ze je het gevoel dat je iets misloopt als je niet meteen actie onderneemt. FOMO, wordt het soms ook wel genoemd. Op drukke markten zie je vaak andere mensen die producten kopen. Dit kan je het gevoel geven dat je ook iets moet kopen, dat je anders iets misloopt. Zien kopen doet kopen, zegt men wel eens. In een casino werkt het op een vergelijkbare manier: de opwinding van andere spelers kan jou aansporen om ook meer te gokken. In een online casino ervaar je dit uiteraard minder. Daar zie je wel andere dingen spelen. Bij online sportweddenschappen wordt bijvoorbeeld vaak ingespeeld op de loyaliteit aan je favoriete team, waardoor je misschien minder rationeel inzet.
Weersta de verleiding
Om je niet te laten vangen door deze en andere technieken, ongeacht of dit nu op de markt of in het casino is, is het belangrijk om kritisch te blijven en je emoties onder controle te houden. Of je nu naar de markt gaat of een gokje waagt, bepaal vooraf hoeveel je wil uitgeven en houd je daaraan. Overschrijd je budget niet. Laat je ook niet afleiden door aanbiedingen of spannende marketing. Blijf altijd rationeel. Emoties zijn een slechte raadgever. Neem daarom een moment om na te denken voordat je een beslissing neemt. En dan maar hopen op het beste!