Vrijwel alle steden en dorpen hebben minstens één keer per week wel een markt of braderie. Dit is dan ook een goede plek om als ondernemer actief te zijn. Je staat dichter bij je doelgroep en er is meer ruimte voor persoonlijk contact. Daarnaast is het een goede manier om je goederen ook lokaal onder de aandacht te brengen. Je aanwezigheid op de markt geeft echter geen garantie voor succes. Voor een succesvolle verkoop is meer nodig. Maar hoe vergroot je jouw kansen en zorg je voor meer succes op de plaatselijke markt? Hieronder volgen drie tips die hierbij kunnen helpen.
1. Zorg voor de beste presentatie van jouw producten
Jouw kraam is het visitekaartje van je bedrijf. Daarom is een goede presentatie essentieel. Dit toont niet alleen hoeveel zorg je in je producten steekt, maar trekt ook meer bezoekers naar de kraam. Denk er ook goed over na hoe je goederen verpakt. Je wilt immers naamsbekendheid vergaren. Als mensen producten bij je kopen, moeten ze wel weten van welk bedrijf deze afkomstig zijn. Koop bijvoorbeeld naamlabels bij Etikettenkoning.nl met het logo van je bedrijf. Een dergelijke partij kan labels en etiketten personaliseren en op jouw wens aanpassen. Deze stickers kun je eenvoudig op voorverpakte goederen plakken of bijvoorbeeld op het losse verpakkingsmateriaal. Dat ziet er niet alleen aangekleed uit, maar zorgt er dus ook voor dat je je naamsbekendheid vergroot.
Het is vooral belangrijk dat jouw kraam opvalt. Besteed daarom veel aandacht aan de aankleding van de kraam. Denk bijvoorbeeld aan banners aan de zijkant van de kraam en de juiste opstelling van jouw producten. Beoordeel dit zelf door regelmatig even van een afstandje naar je kraam te kijken. Is dit een kraam waar jij zelf geïnteresseerd in zou zijn? Valt deze al op van een paar meter afstand?
2. Kom meer te weten over de lokale bevolking
Een markt of braderie is een prima ontmoetingsplek om meer te weten te komen over de lokale bevolking. Als je meer over jouw doelgroep te weten wilt komen, is dit dus de perfecte plek om te beginnen. Geef elke bezoeker van jouw kraam extra aandacht en probeer te onthouden wat ze je vertellen over hun persoonlijke leven. Als zij vaste bezoekers zijn van de markt, zal extra persoonlijke aandacht al snel trekken. Hierdoor zorg je voor meer klantenbinding en zal jouw merk lokaal echt een begrip worden.
3. Kijk kritisch naar de prijzen
Op de markt zijn mensen bij uitstek gevoelig voor de gehanteerde tarieven. Dit is dan ook de plek om te stunten met je prijzen. Juist om klanten aan te trekken. Kies er bijvoorbeeld voor om producten in bulk te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan ‘3 stuks halen, 1 betalen’. Klanten zijn hier dol op en het zal gegarandeerd voor meer succes op de markt zorgen.